زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97 احتمالا طبق سال های گذشته نیمه دوم خرداد ماه می باشد . گام بعدی که داوطلبان می بایست پس انتشارکارنامه اولیه کارشناسی ارشد بردارند ، البته با توجه به شرایط و ضوابط درج شده در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد اقدام به انتخاب رشته است . به عبارت دیگر داوطلبانی که ثبت نام کارشناسی ارشد خود را انجام داده اند و بعد از دریافت کارت ورود به جلسه کارشناسی ارشد 97 در این آزمون شرکت کرده اند می توانند با توجه به کارنامه اولیه خود به ترتیب الویت رشته محل های مورد علاقه شان را انتخاب نمایند . می خواهیم در این مقاله شرح کاملی از جزئیات ، شرایط و نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری 97 را برایتان ارائه دهیم .




محتویات کارنامه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97

کلیه داوطلبان پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد 97 یک کارنامه اعلام نتایج اولیه دریافت می کنند ، که در آن اطلاعات فردی داوطلب ، اطلاعات رشته امتحانی اول و رشته امتحانی دوم ( برای داوطلبانی که در زمان ثبت نام به عنوان رشته دوم خود یک رشته شناور انتخاب نموده اند ) مندرج است ، همچنین در بخش اطلاعات هر رشته امتحانی داوطلب درصد دروس ، معدل موثر ، رتبه و تراز ( نمره کل آزمون ) درج می باشد . با اهمیت ترین مورد برای داوطلبان در کارنامه وضعیت شان در گرایش های مختلف می باشد . در هر گرایش که به عنوان کد ضریب در کانامه نام برده شده ، نمره کل آزمون ( تراز ) ، رتبه و البته وضعیت مجاز بودن داوطلب در آن کد ضریب برای دانشگاه های روزانه و غیر روزانه ( به تفکیک ) در انتخاب رشته ارشد 97 مشخص شده است . داوطلبان برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد میبایست گرایشی که تسلط بیشتری روی آن دارند و رتبه بهتری در آن کسب نموده اند را در الویت قرار دهند . در سال گذشته ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد و سراسری توسط سازمان سنجش ادغام شده است و به این دلیل وضعیت مجاز بودن در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز در همین کارنامه اولیه به اطلاع داوطلبان می رسد . دقت کنید که در انتهای کارنامه کارشناسی ارشد 97 ، کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد درج شده و متقاضیان می توانند با مطالعه رشته محل های منتشر شده در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 97 و این کد به سایت دانشگاه آزاد Azmoon.org مراجعه کرده و انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 97 خود را انجام دهند .


 

 

تحلیل و بررسی کارنامه اولیه کارشناسی ارشد 97

برای اطلاع بیشتر داوطلبان از جزئیات کارنامه کارشناسی ارشد 97 در این بخش قسمت های مختلف کارنامه را مورد بررسی قرار داده ایم . کلیه داوطلبان می بایست برای انجام یک انتخاب رشته صحیح و حساب شده اطلاع دقیقی از اطلاعات کارنامه اولیه داشته باشند . بخش اول مربوط به نمرات اکتسابی یا همان درصد دروس مجموعه امتحانی می باشد ، که برای داوطلبان حائز اهمیت است و برای اطلاع داوطلب در قالب جدولی ارائه شده تا داوطلبان از نتیجه تک تک دروس اطلاع داشته و در صورت داشتن اعتراض ، در خواست خود را در قسمت سیستم پاسخگویی سامانه سنجش ثبت نمایند . انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر اساس وضع علمی داوطلب در هر گرایش انجام می گیرد ، که در بخش جداگانه ای تحت عنوان وضعیت داوطلب در هر کد ضریب درج می شود . کلیه داوطلبان برای اطلاع از شانس قبولی خود با رتبه و تراز کسب شده ، می بایست رتبه خود را با آخرین رتبه مجاز در دوره های روزانه و دوره های غیر روزانه ( دانشگاه های شبانه ، پردیس خودگردان ، آزاد ، غیر انتفاعی و پیام نور ) مقایسه کنند . دقت کنید که آخرین رتبه مجاز تقریبا 3 برابر محدوده رتبه قبولی در هر گرایش می باشد و داوطلبانی که در این محدوده قرار دارند مجاز به انتخاب رشته ارشد می باشند . بنابراین شانس قبولی در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مختص داوطلبانی است که فاصله رتبه آن ها با آخرین رتبه مجاز نصف و یا کمتر باشد . البته امکان دارد به دلایل مختلفی همچون عدم شرکت در انتخاب رشته برخی داوطلبان ، بخشی از این ظرفیت در اختیار داوطلبانی که رتبه کسب شده آن ها نزدیک به این محدوده باشد قرار گیرد .


نحوه صحیح انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97

انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر اساس اطلاعات کارنامه اولیه و همزمان با انتشار دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97 که توسط سازمان سنجش در سامانه sanjesh.org ارائه می شود ، انجام می شود . هر داوطلب در فرم انتخاب رشته حق انتخاب 100 رشته محل از لیست رشته محل های ارائه شده را دارد . داوطلبانی که علاوه بر رشته امتحانی اول در رشته امتحانی دوم ( رشته های شناور ) هم شرکت کرده اند ، باید رشته محل های مربوط به هر دو مجموعه را در همین 100 انتخاب خود به ترتیب علاقه مندی درج کنند . در ضمن داوطلبان می بایست به وضعیت انتخاب رشته خود در دوره های روزانه ( تحصیل رایگان ) و دوره های غیر روزانه که شهریه کارشناسی ارشد به آن ها تعلق می گیرد و در دو قسمت اعلام می شود ، به ریز گروه و دوره ای که در آن مجاز به انتخاب رشته ارشد شده اند ، دقت کنند . دلیل این که می گوییم انتخاب های خود را به ترتیب علاقه مندی انجام دهید ، نحوه برسی فرم انتخاب رشته شما توسط نرم افزار سازمان سنجش می باشد . عملکرد این نرم افزار به این صورت می باشد که انتخاب رشته شما از اولویت 1 تا 100 به ترتیب مورد بررسی قرار می گیرد  . هر اولویت در صورتی که ظرفیت آن کد رشته محل توسط متقاضیانی که رتبه بالاتری نسبت به شما کسب نموده اند ، تکمیل نشده باشد ، نرم افزار همان انتخاب رشته محل را به عنوان قبولی اعلام می کند و اولویت های بعدی شما بررسی نمی شود و در صورتی که ظرفیت آن رشته محل توسط رتبه های بالاتر پر شده باشد انتخاب های بعدی شما مورد برسی قرار خواهد گرفت . برای اعلاع بیشتر از 4 فاکتور مهم علاقه ، شهر ، هزینه و کیفیت می توانید مقاله مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد را مطالعه کنید .
ساله قبل سازمان سنجش برای داوطلبانی که به دلیل عدم آگاهی کافی انتخاب رشته خود را به درستی انجان نداده بودند قابلیتی به نام درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی تعبیه کرده بود . معلوم نیست بعد از انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری 97 نیز همچین فرصتی مجددا در اختیار داوطلبان قرار گیرد . به دلیل حساسیت بالایی که نحوه انتخاب رشته دارد ، مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو آماده اند تا با بررسیکارنامه کارشناسی ارشد 97 شما بهترین انتخاب رشته را برایتان انجام دهند و از طریق سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی پاسخگوی کلیه سوالات شما باشند .

 





منبع : انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97





 

کارت ورود به جلسه کارشناسی ارشد 97   , انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97 , انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 97