با ادغام آزمون دکتری دانشگاه های سراری و آزاد ، سوالات بسیاری برای متقاضیان این آزمون مطرح شده است که در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم . کلیه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته دکتری 97 ، قطعا بارها در انتخاب رشته مقاطع مختلف شرکت نموده اند ولی انتخاب رشته دکتری بطور کامل متفاوت است با انتخاب رشته مقاطع کارشناسی و کارشناسی اشد ، زیرا انتخاب رشته اشتباه در دکتری موجب عدم قبولی در دوره دکتری حتی با کسب رتبه های خیلی خوب می شود . به همین دلیل در این مقاله به بررسی ضوابط ، شرایط ، جزئیات و نحوه انتخاب رشته دکتری 97 برای کلیه داوطلبان آزمون دکتری که قصد دارند ، انتخاب رشته درست و حساب شده ای انجام دهند ، می پردازیم .



شرایط انتخاب رشته آزمون دکتری 97

با توجه به ادغام ثبت نام آزمون دکتری و ثبت نام آزمون دکتری دانشگاه آزاد فقط یک دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 97 برای مشخصی شدن منابع آزمون دکتری و ضرایب آن ها منتشر می شود ، ولی پس از مشخص شدن اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری 97 ، داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هر دو دانشگاه آزاد و دانشگاه های سرار شده اند می بایست به صورت جداگانه اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری 97 و انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 97 کنند .
کلیه داوطلبانی که در ثبت نام دکتری 97 شرکت نموده اند و کارت ورود به جلسه آزمون دکتری را دریافت و در جلسه حضور داشتند و در کارنامه آزمون دکتری خود مجاز به انتخاب رشته اعلام شدند می توانند در انتخاب رشته دکتری سراسری 97 شرکت نمایند . برای مشاهده وضعیت مجاز به انتخاب رشته در چه دوره هایی می بایست ردیفی با عنوان ( وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره ) را چک کنید . امکان دارد هر داوطلب در یک یا چند دوره مجاز به انتخاب رشته شده باشد و یا همچنین به طور کلی در هیچ دوره ای مجاز به انتخاب رشته نشده نباشد . برای اطلاع از جزئیات مربوط به کارنامه دکتری می توانید مقاله کارنامه آزمون دکتری 97 را مطالعه نمایید . 


 

 

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری 97

داوطلبانی که با توجه به اطلاعات کارنامه آزمون دکتری خود مجاز به انتخاب رشته می باشند ، می توانند با مطالعه دفترچه انتخاب رشته دکتری 97اقدام به انتخاب حداکثر 50 کدرشته محل نمایند . توصیه می شود داوطلبان دانشگاه ها را بر اساس علاقه مندی خود انتخاب کنند ، زیرا محدودیتی برای دعوت به مصاحبه شدن وجود ندارد و امکان دارد داوطلبی حدنصاب قبولی کلیه دانشگاه های انتخابی خود را برای مصاحبه کسب کند . به داوطلبان توصیه می شود در انتخاب رشته دکتری 97 ، به 4 فاکتور مهم علاقه ، کیفیت ، شهر و فاصله دانشگاه و شهریه دانشگاه توجه کنند .


مراحل بعدی انتخاب رشته آزمون دکتری 97

 داوطلبانی که در انتخاب رشته دکتری 97 شرکت نموده اند پس از ثبت کدرشته محل های انتخابی خود ، می بایست رسید 15 رقمی خود را دریافت نمایند . بعد انجام روند انتخاب رشته داوطلبان باید منتظر اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری 97 توسط سازمان سنجش در سامانه sanjesh.org باشند . البته توصیه می شود تا زمان اعلام نتایج داوطلبان در خصوص سوالات مصاحبه دکتری تحقیق نمایند و اطلاعات خود را برای شرکت در مصاحبه دکتری 97 بالا ببرند . پس از اعلام نتایج انتخاب رشته هر داوطلب با توجه به این که آیا حدنصاب دانشگاه های انتخابی خود را کسب کرده یا نه ؟ به مصاحبه دعوت می شود و می تواند بر اساس علاقه خود در زمان تعیین شده توسط اطلاعیه سنجش یا اطلاعیه دانشگاهی که دعوت به مصاحبه شده ، به جلسه مصاحبه مراجعه نماید و البته باید مدارک لازم را همراه خود ببرد . در صورت عدم کسب حدنصاب قبولی دانشگاه ها داوطب به مصاحبه دعوت نخواهد شد . توجه کنید که در برخی از دانشگاه ها علاوه بر مصاحبه شفاهی آزمون کتبی هم از داوطلب گرفته می شود ، که زمان آن توسط دانشگاه اعلام خواهد شد . داوطلبانی که به مصاحبه دانشگاه ها دعوت می شوند می بایست با مراجعه به سایت سنجش ، اقدام به تکمیل فرم بررسی صلاحیت عمومی دکتری نمایند . در انتها نتایج نهایی دکتری 97 توسط سازمان سنجش بر روی سامانه sanjesh.org منتشر خواهد شد و متقاضیان می توانند پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری 97 با مراجعه به سایت ذکر شده نتایج خود را مشاهده کنند .
لازم به ذکر است تمامی داوطلبانی که در آزمون دکتری شرکت کرده اند ، در صورت کسب نمره کل ( تراز ) قابل قبول دانشگاه آزاد و دریافت کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد در کارنامه نتایج اولیه دکتری 97 ، می توانند بعد از مطالعه دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 97 ، به صورت جداگانه در انتخاب رشته دکتری آزاد 97 شرکت کنند و بعد از مشاهده نتایج اولیه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ، به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 97 دعوت شوند .
متقاضیان انتخاب رشته کنکور دکتری می توانند با استفاده از سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو ارتباط بر قرار کرده و فرم انتخاب رشته خود را به بهترین نحو ممکن تکمیل کنند .

مقالات کوتاه مفید برای داوطلبان دکتری 97

برای اطلاع از جزئیات روند ثبت نام دکتری مطالعه مقالات کوتاه و مفید زیر را برای داوطلبان دکتری 97 توصیه می کنیم :
1.    شرایط ثبت نام آزمون دکتری 97
2.    نحوه ثبت نام آزمون دکتری 97
3.    ویرایش اطلاعات ثبت نام دکتری 97
4.    هزینه ثبت نام دکتری 97

 




منبع : انتخاب رشته دکتری


اعلام نتایج اولیه دکتری , انتخاب رشته دکتری 97 , دفترچه انتخاب رشته دکتری , دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 97 , زمان انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 97 , زمان انتخاب رشته دکتری 97 , انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 97 , انتخاب رشته دکتری , انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد , تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری