سهمیه های کنکور ارشد جزو تسهیلاتی است که هر ساله سازمان سنجش برای کلیه داوطلبان کارشناسی ارشد در نظر می گیرد و شرایط استفاده از آن در دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد ذکر شده است . با توجه به تاثیر بسزایی که این سهمیه ها در کسب رتبه قبولی و انتخاب رشته کارشناسی ارشد دارند همواره مورد توجه داوطلبانی که دارای این سهمیه هستند ، قرار می گیرند . داوطلبان در صورتی مشمول سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد قرار می گیرند که سهمیه آن ها توسط ارگان مربوطه مورد تایید واقع شود و به این ترتیب می توانند طبق ضوابط از تسهیلات مربوط به این سهمیه ها استفاده کنند . در زمان اعلام نتایع اولیه کنکور کارشناسی ارشد مواردی همچون تراز نمره کل ) ، رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه داوطلب بدون سهمیه در کارنامه کارشناسی ارشد اعلام شده است که برای فرآیند سرنوشت ساز انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97 ، رتبه داوطلب در سهمیه از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد . کلیه سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 97 شامل سهمیه رزمندگان ، سهمیه ایثارگران و سهمیه آزاد است که قصد داریم در این مقاله به بررسی جزئیات این سهمیه ها مخصوصا سهمیه های ایثارگران 25 درصدی و 5 درصدی بپردازیم .




سهمیه رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد 97

داوطلبانی که قصد استفاده از سهمیه رزمندگان در کنکور کارشناسی ارشد 97 را دارند می بایست دارای شرایط زیر باشند .
1. رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور 59 لغایت 31 شهریور 67 حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب به صورت داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند 
2. آن دسته از پرسنل کادر ثابت ، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که علاوه بر میزان موظفی ، از تاریخ 31 شهریور 59 لغایت 31 شهریور 67 حداقل 6 ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته اند .
داوطلبانی که دارای شرایطه مذکور هستند و در زمان ثبت نام کد رهگیری 12 رقمی را از ارگان مربوطه دریافت نموده و در فرم ثبت نام درج کرده اند ، پس از تایید نهایی ارگان ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می شوند .
توجه کنید که داوطلبانی که مشمول سهمیه رزمندگان در کنکور کارشناسی ارشد 97 هستند می بایست حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر رشته محل را کسب کنند در غیر این صورت جزو داوطلبان سهمیه آزاد قرار می گیرند و گزینش می شوند .


 

 

سهمیه ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد 97

با توجه به تغییراتی که در سهمیه ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد 97 ایجاد شده ، علاوه بر 25 درصد ظرفیت هر کد رشته محل که بههمسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر " ، " آزادگان و همسر و فرزندان آنان " ، " جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان "اختصاص دارد و  با عنوان سهمیه 25 درصدی در بین داوطلبان مطرح می شود ، 5 درصد ظرفیت هر کد رشته محل نیز به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان " و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه " اختصاص می یابد .
با توجه به افزایش مشمولین سهمیه ایثارگران ، نحوه تخصیص سهمیه 5 درصدی ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد 97 بدین شکل است : در صورتی که سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول این سهمیه تکمیل نشود ، خالی مانده آن ابتدا به مشمولین سهمیه 5 درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم را داشته باشند تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند ، به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می یابد .   
بر اساس قوانین و ضوابط موجود ، حد نصاب نمره متقاضیان مشمول سهمیه ایثارگران می بایست 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کد رشته محل باشد .


تاثیر سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 97

کنکور کارشناسی ارشد و ارشد دانشگاه آزاد ادغام شده و در یک آزمون جامع و هماهنگ برگزار می شود . تراز کلیه داوطلبان با توجه به درصد دروس رشته امحانی مورد نظر محاسبه می شود تا رتبه هر داوطلب نسبت به هم مشخص شود . در این مرحله داوطلبانی که مشمول سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد هستند ، در صورت کسب حدنصاب لازم می توانند با استفاده از تسهیلاتی که سازمان سنجش به داوطلبان اختصاص داده است ، با دست بازتری به انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود بپردازند . یعنی رتبه این دسته از داوطلبان نسبت به رقبای خود که دارای سهمیه مشابه می باشند محاسبه شده و تحت عنوان رتبه در سهمیه در کارنامه کارشناسی ارشد درج می شود و به دلیل این که این رتبه نسبت به جامعه آماری کوچک تری مورد محاسبه قرار می گیرد تاثیر مثبتی برای داوطلب خواهد داشت . داوطلبان می توانند با مطالعه دفترچه سوالات و پاسخ نامه کنکور کارشناسی ارشد 97 درصد دروس خود را محاسبه کنند و با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه کارشناسی ارشد رتبه حدودی خود را تخمین زده و شانس قبولی خود را مشاهده نمایند . این نرم افزار برای برخی رشته های پرطرفدار طراحی شده و رتبه تخمینی داوطلبان را در زیرگروه های مختلف نمایش می دهد .
داوطلبانی که در صورت مطالعه این مقاله دچار ابهام شدن و یا سوالاتی برایشان مطرح شده می توانند با استفاده از سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجرب مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو در میان بگذارند . 

 

 


منبع : سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد



کارت ورود به جلسه کارشناسی ارشد 97   , انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97 , انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 97 , انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 97 , رتبه و کارنامه قبولی کنکور کارشناسی ارشد 96 97 , زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97  , هزینه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 97 , دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 97 , توضیحیات کارنامه کارشناسی ارشد 97 , دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد حسابداری 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی 96 - 97 , سایت انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97 , انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد مدیریت مالی 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد مهندسی عمران 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد شیمی 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد مهندسی برق 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد MBA مدیریت کسب و کار 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد IT مهندسی فناوری اطلاعات 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد فیزیک 96 - 97 , رتبه و کارنامه قبولی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 96 - 97 , سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد , ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد